fredag 8 oktober 2010

Havsörnar i en liten ask

Svärfar fyllde jämnt förra helgen och det har vi såklart firat. Det låg en kikare i paketet och tillhörande present var en havsörnssafari med familjen. För att presentera det sistnämnda för honom gjorde jag den här asken:



När man lyfter på locket ramlar sidorna ut och inuti svävar två havsörnar:


Asken (som jag tror kallas för exploding box) är gjort av ett cardstock där jag skurit bort 4 kvadrater (4"x4") i respektive hörn. Resultatet blev en kubformad ask. Detta går förstås att variera, en mindre botten och högre kanter till exempel.. Jag klädde alla sidor och lockets topp med inkat papper och dekorerade locket. Insidan har jag dekorerat med olika havsörnsmotiv och en sida lämnade jag till att skriva en hälsning.

De flygande havsörnarna sitter fast på en plastfilmsflärp (typ OH-plast) som spänns ner i en båge med hjälp av en sytråd. Jag använde en svart tråd, men det skulle nog kunna bli ännu bättre med en genomskinlig, typ fiskelina. Flärpen och tråden går igenom en svart cardstockbit i botten och sitter tejpade på baksidan av det.

1 kommentar:

Frida sa...

Vad fin! Den ska jag komma ihåg nästa gång jag ska ge bort något som inte är ett konkretpaket.