måndag 21 december 2009

Lucka 21

Har du redan slagit in alla paket och skrivit alla rim? Då kommer ett litet julpysseltips här. Stjärnans stomme är av cardstock och den är sedan dekorerad med mönstrade papper.


Jag gjorde så här:
Skär till 10 cardstock-bitar (jag använde Canvas, Powder Blue) enligt skissen till höger, vik längs med röd markering och sätt samman en kort "flärp" med baksidan på närliggande del, 5 st delar tillsammans blir en halv stjärna. Den halva stjärnan är ganska instabil, men blir stadig när den sätts samman med den andra halvan.
Efter att jag gjort stommen klar klippte jag till bitar (använd en halva av mallen utan flärpar och gör den lite mindre om du vill att lite av stommen ska synas) av mönstrade papper (Basic Grey, Eskimo Kisses) och dekorerade med. Jag gjorde inte mycket mer än att rugga kanterna, men här finns förstås inga gränser för hur mycket man kan dekorera.. Och själva mallen kan man naturligtvis utforma efter eget tycke, om man till exempel vill ha en mindre, större, knubbigare eller smäckrare stjärna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken fin stjärna!
Kram Katta