lördag 12 december 2009

Lucka 12

Jag har ju fått era bästa julgodisrecept, så här kommer en strut med min favorit:


Limekola
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 2 lime

Smält först smöret i en tjockbottnad kastrull och tillsätt sedan alla ingredienser utom lime. Koka utan lock och rör om då och då, testa med kulprov för att veta när den är klar. (Koktid ca 15 min i en vid kastrull eller ca 30 min i en kastrull med mindre botten.) Tillsätt lime och häll upp smeten på oljad plåt. Låt svalna lite och klipp eller skär i bitar. Slå in i papper och förvara kallt. Supergott!

2 kommentarer:

Lene sa...

MMMMM det låter väldigt gott och så snyggt det är inslagen också!
Ha en trevlig kväll!
kram lene

Alexandra sa...

Kola är jag inte så förtjust i men däremot lime så jag tror bestämt det här är ett recept jag måste testa! :D